GRATIS VERZENDING VANAF 75,00 EURO

                 Pakketpunt Dierenleven Homerr, Postnl, DPD, UPS, DHL

Algemene voorwaarden

— Laatste update 12-01-2025

1. Voorwerp 1.1. Deze Algemene Voorwaarden E-Store (“Algemene Voorwaarden”) regelen het gebruik van de Website door de klant, met het oog op het online plaatsen van bestellingen en reservaties van artikelen, en de contractuele relaties die daarmede tot stand worden gebracht. 1.1.1. Bestelling : Het online plaatsen van een bestelling brengt een koopovereenkomst tot stand tussen de klant en Anistores NV, waarbij de aangekochte goederen online worden betaald door de klant en vervolgens aan hem worden geleverd op het door hem gekozen afleveradres (thuis). 2. Definities Website : https://www.dierenleven.be De webpagina voor het online plaatsen van bestellingen voor de aankoop van artikelen. De Website wordt beheerd en uitgebaat door Dierenleven. Dierenleven : met KBO-nummer 0762.703.476 en met maatschappelijke zetel te B-9220 Hamme, Loystraat 30. Dierenleven : met KBO-nummer 0762.703.476 en met vestigingseenheid te B-9220 Hamme, Loystraat 30. Actief in de detailhandel. Klantendienst : de Klantendienst (zaakvoerder Bollaert Mathias) van Dierenleven. Deze is bereikbaar op +32 0493 61 19 93 van maandag tot en met woensdag van 10 tot 18:30 uur. Donderdag van 14 tot 18:30 uur. Vrijdag van 10 tot 18:30 uur en zaterdag van 10 tot 18 uur. Via whats app op het telefoonnummer. Via messenger Dierenleven. Per e-mail via dierenleven.9220@gmail.com, of per post op het adres te B-9220 Hamme, Loystraat 30. Klant : de natuurlijke persoon die een of meer artikelen aankoopt op de Website door een bestelling te plaatsen op de Website. De klant is meerderjarig en handelt steeds in de hoedanigheid van consument. Een niet-consument of een minderjarige kan in geen geval klant worden of een profiel aanmaken en geen bestelling plaatsen. Wederverkoop van de producten besteld via de Website is strikt verboden. Consument : iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen. Artikel(en) : waar/waren te koop aangeboden op de Website, en waarvan de verkoop het voorwerp vormt van onderhavige Algemene Voorwaarden. Het betreft onder meer voedingsartikelen, speelgoed, parafarmacie, verzorgingsproducten en dergelijke meer voornamelijk bestemd voor huisdieren, neerhofdieren en paarden. De verkoop van levende dieren (m.i.v. levende insecten als (reptielen)voeding) via de Website is uitgesloten. Het assortiment aan artikelen dat te koop wordt gesteld via de Website geldt zolang de voorraad strekt en kan op elk moment worden gewijzigd. Winkelpunt/afhaallocatie : een fysieke dierenspeciaalzaak onder de handelsbenaming “Dierenleven” in België. 3. Website 3.1. De Website is beschikbaar in het Nederlands. De communicatie met de klant zal in het Nederlands gebeuren. 3.2. Het bezoek en het gebruik van de Website gebeurt op eigen risico van de klant. 3.3. Door het bezoek of gebruik van de Website, aanvaardt de klant de toepassing van de Algemene Voorwaarden. Alleen deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de relatie tussen de klant en Dierenleven met betrekking tot het gebruik van de Website en het aldaar plaatsen van een bestelling. De klant vind onze Algemene voorwaarden makkelijk terug op de website Dierenleven.be Bij het plaatsen van een bestelling is het aangeraden deze zorgvuldig te lezen, voordat de persoon een bestelling plaatst. 3.4. Dierenleven behoudt alle intellectuele eigendomsrechten op alle inhoud en functionaliteiten van de Website. 3.5. Dierenleven houdt zich het recht voor om ten alle tijde Website geheel of gedeeltelijk te schorsen of stop te zetten, of de inhoud ervan te wijzigen, wegens onderhoud, actualisatie of enige andere reden, zonder voorafgaande kennisgeving en zonder dat dit aanleiding geeft tot enig recht tot schadevergoeding in hoofde van de klant. Dierenleven is niet aansprakelijk voor eventuele schade die voortkomt uit dergelijke opschorting of stopzetting. 3.6. Afbeeldingen op de website zijn illustratief bedoeld kunnen Dierenleven niet (buiten)contractueel binden. De foto's en andere afbeeldingen die gebruikt worden om de producten voor te stellen hebben geen verbindende waarde en kunnen producten of zaken bevatten die niet in de aangegeven prijs zijn inbegrepen. De afbeelding kunnen elementen bevatten die niet bij het te koop aangeboden artikel horen en/of niet in de aangeduide verkoopprijs zijn inbegrepen. Dergelijke zaken blijken evenwel uit de omschrijving van het te koop aangeboden artikel. Dierenleven doet er alles aan om de producten zo waarheidsgetrouw mogelijk te geven, maar biedt geen enkele waarborg daaromtrent. Dierenleven is niet aansprakelijk voor materiële fouten, kennelijke zet- of drukfouten, en evenmin voor verschillen tussen de foto’s en de groottes, gewichten, afmetingen, inhouden op de Website, die mogelijk prijsschommelingen kunnen inhouden. Vooral voedingswaren zijn onderhevig aan aanpassingen, zodat de klant is aangeraden om vóór gebruik steeds de verpakking van het product zelf te lezen. Dierenleven is niet aansprakelijk voor foutieve productinformatie dat door de fabrikant werd weergegeven. Bij twijfel of mogelijke dubbelzinnige interpretatie, richt de klant zich tot de Klantendienst om zich correct te informeren. 4. Online profiel van de klant 4.1. Om een bestelling te kunnen plaatsen, dient de klant een online profiel aan te maken en te gebruiken op de Website door middel van de daarvoor voorziene identificatiemiddelen gebruikt (zie dienaangaande de Privacy Policy en de Cooky Policy van Dierenleven). 4.2. De gegevens die de klant hiervoor invult op de Website, dienen waarheidsgetrouw en correct zijn. Na registratie kan de klant gebruik maken van de diensten op de Website via het online profiel door zich aan te melden met diens e-mailadres (gebruikersnaam) en paswoord. De klant kan zijn paswoord te allen tijde wijzigen. De klant is als enige verantwoordelijk voor het gebruik en de vertrouwelijkheid van het paswoord alsook voor het beheer en gebruik van het online profiel. 4.3. Bij verkeerd gebruik of misbruik van het online profiel, alsook ingeval van niet-naleving door de klant van 1 of meer bepalingen van deze Algemene Voorwaarden, kan Dierenleven het online profiel afsluiten, opschorten of moduleren en/of een bestelling of reservatie weigeren of beperken, zelfs zonder voorafgaande kennisgeving indien dit niet mogelijk is. De klant kan hieruit geen enkel recht op schadevergoeding putten. 5. Bestelling 5.1. Plaatsen van een bestelling 5.1.1. De plaatsing van de producten op de Website vormt een bindend aanbod. Wanneer de klant dit aanbod aanvaardt door een bestelling te plaatsen op de Website, komt een koopovereenkomst tot stand tussen Dierenleven, als verkoper, en de klant, als koper. 5.1.2. Bestellingen voor een totaalbedrag lager dan 10.00 EUR zijn niet mogelijk. 5.1.3. Bestellingen voor een totaalgewicht van meer dan 30.00 kg zijn niet mogelijk. 5.1.4. Om een of meer artikelen te bestellen, voegt de klant deze toe aan het winkelwagentje op de Website. Wanneer alle gewenste Artikelen zijn geplaatst in het winkelwagentje, klikt de klant op de knop “bestellen” om vervolgens de bestelprocedure te doorlopen op de Website die bestaat uit verschillende opeenvolgende stappen (aanmelden, mijn adres, betaalwijze, overzicht). 5.1.5. Wanneer een Artikel niet in voorraad is, wordt de klant hierover geïnformeerd tijdens de voorbereiding van de bestelling. 5.1.6. In de stap “Overzicht” krijgt de Klant een overzicht van zijn volledige bestelling, samen met de totaalprijs (inclusief de (verzend)kosten). Teneinde de bestelling te kunnen plaatsen dient de Klant dit overzicht formeel te bevestigen waarbij eveneens de Algemene Voorwaarden dienen te worden aanvaard door het aanvinken van het betrokken vakje/te klikken op de knop “aanvaarden”. 5.1.7. Vervolgens wordt de klant uitgenodigd om over te gaan tot betaling. Door het aanklikken van de knop “Betalen” wordt de Klant doorgestuurd naar een pagina waar de betaling kan plaatsvinden. Zolang de Klant deze knop niet heeft aangeklikt, kan hij de bestelling en de gegevens op ieder ogenblik wijzigen. 5.1.8. Nadat de klant de bestelling heeft afgerond en betaald, wordt een automatisch aangemaakte ontvangstbevestiging van zijn bestelling verstuurd (bevestigingsemail) naar het e-mailadres dat de klant heeft opgegeven in zijn Online Profiel. 5.2. Betaling 5.2.1. De klant betaalt de volledige prijs en alle (verzend)kosten op het ogenblik dat hij de bestelling plaatst. 5.2.2. Betaling via cash of cheque is niet mogelijk. Dierenleven aanvaardt enkel online betalingen aan de hand van de betaalmiddelen die worden weergegeven tijdens het betaalproces, met name (indicatief : ) Bancontact, Mollie Payment Button, Belfius Pay Button en kredietkaart. 5.2.3. Om een veilige online betaling te waarborgen, worden de transactiegegevens, versleuteld met SSL technologie, over internet verstuurd. Om met SSL te betalen moet de klant niet over speciale software beschikken. Een veilige SSL-verbinding kan herkend worden aan het „slotje“ in de onderste statusbalk van de browser. Alle transacties met krediet- en debetkaarten zijn onderworpen aan validatiecontroles en de goedkeuring door de uitgever van de kaart. 5.2.4. Nadat de betaling door Dierenleven is ontvangen, worden de bestelde artikelen zo snel als mogelijk overhandigd aan de bezorger met het oog op levering aan de klant. Bestellingen zonder geldige betaling op naam van de geregistreerde kaarthouder worden niet aanvaard of verwerkt. 5.2.5. De bestelde artikelen blijven eigendom van Dierenleven tot de klant het gehele bedrag (prijs, verzendkosten en eventuele andere kosten) van de volledige bestelling heeft betaald. Het risico van verlies of beschadiging gaat over op de klant zodra hij de artikelen fysiek in bezit heeft gekregen. 5.3. Prijzen 5.3.1. Alle prijzen weergegeven op de Website zijn inclusief BTW en andere belastingen (Recupel, Bebat) en bijdragen en exclusief (verzend)kosten. Bijkomende bestellings- of administratieve kosten worden steeds transparant weergegeven alvorens de klant de bestelling plaatst. 5.3.2. De prijzen die op het ogenblik van de bestelling zijn aangegeven op de Website, zijn van toepassing. De prijzen kunnen steeds door Dierenleven worden gewijzigd zonder voorafgaande mededeling, met dien verstande dat de prijzen blijven die aangegeven waren op het ogenblik van het plaatsen van de bestelling door de klant, van toepassing blijven, behoudens ingeval van manifeste materiële of andere vergissingen. 5.3.3. Dierenleven leveren naar best vermogen inspanningen opdat de informatie en prijzen vermeld op de Website correct zijn en geen fouten of vergissingen bevatten. Het is evenwel niet uit te sluiten dat er bijwijlen fouten of vergissingen voorkomen. In dergelijke gevallen kan Dierenleven niet gedwongen worden om een overeenkomst te sluiten en een bestelling te aanvaarden aan de voorwaarden die blijken uit de affichagefout, noch aansprakelijk gesteld worden voor de rechtstreekse of onrechtstreekse gevolgen daarvan. 5.4. Levering 5.4.1. Leveringen worden uitgevoerd door bpost, Postnl, Homerr en gebeuren op het door de Klant bij de bestelling opgegeven leveringsadres of afhaalpunt. De levering aan de klant vindt plaats tot aan de voordeur op het gelijkvloers of tot in het afhaalpunt. Indien de klant niet aanwezig is op het ogenblik van de levering en het pakket niet in de brievenbus past, wordt het pakket gedurende een welbepaalde termijn, zoals bepaald in de geldende voorwaarden van bpost,Postnl, Homerr bewaard in het dichtstbijzijnde postpunt, waar de klant het binnen de termijn kan ophalen. 5.4.2. Foutief doorgegeven adressen zijn de verantwoordelijkheid van de klant en kunnen aanleiding geven tot annulatie van de bestelling en/of bijkomende kosten. 5.4.3. Er wordt enkel geleverd in België en Nederland. Indien het opgegeven leveringsadres niet is gelegen in België of Nederland, kan Dierenleven de bestelling weigeren. 5.4.4. De levering vindt uiterlijk plaats op de uiterlijke leveringsdatum vermeld bij de bestelling. Indien geen leveringsdatum uitdrukkelijk is vermeld, bedraagt de leveringstermijn maximaal 4 kalenderdagen De bestelling wordt overhandigd aan de bezorger na ontvangst van de betaling. Elke bestelling die vóór 18.00 uur op een werkdag wordt geplaatst en betaald, wordt de werkdag erna aan de bezorger overhandigd, behalve in het geval van een uitzonderlijk incident. Na 18.00 uur worden de meeste bestellingen binnen 24 uur na validatie verwerkt. Bestellingen worden dan over het algemeen binnen 2 werkdagen na overhandiging aan de bezorger geleverd aan de klant, tenzij bijzondere omstandigheden, zoals metrologische omstandigheden, drukke commerciële periodes... Er wordt niet geleverd in het weekend en op wettelijke feestdagen, tenzij anders vermeld. 5.4.5. De tarieven van de verzendkosten worden hieronder weergegeven: Bestelling onder 10,01 EURO Bestelling niet mogelijk Bestelling onder 75,01 EUR Verzendkost naargelang de verzendmethode Bestelling Vanaf 75,01 EUR Geen verzendkosten Bestellingen boven een gewicht van 30 kg of met grote of ongewone dimensies, kunnen in twee of meer pakketten worden verzonden en volgens andere dan de gebruikelijke levertijden en/of levertermijnen. Hetzelfde geldt indien objectieve noodwendigheden daartoe nopen. In aanvulling op hetgeen voorafgaat, kan Dierenleven voor bestellingen met een ongewoon gewicht of afmetingen, bijkomende kost in rekening brengen, waarvan de prijs en berekening worden weergegeven tijdens het bestelproces. 5.4.6. Dierenleven houdt zich het recht voor om deze tarieven te allen tijde te wijzigen, zonder voorafgaande kennisgeving, met dien verstande dat de geldende tarieven op het ogenblik van de plaatsing van de bestelling van toepassing blijven. 5.4.7. De artikelen worden verpakt in gratis karton, plastiek of papieren zakken. 5.4.8. De klant brengt Dierenleven via de klantendienst op voorhand op de hoogte indien er (grote) evenementen of wegenwerken zijn gepland die een vlotte levering (kunnen) hinderen. De klant moet voorzien in voldoende mankracht om de bezorger bij te staan bij het uitladen van de grote en/of zware artikelen. De bezorger kan bij de levering een identiteitsbewijs vragen aan de klant. 5.5. Herroepingsrecht 5.5.1. De klant heeft het recht om de overeenkomst met Dierenleven te herroepen zonder opgave van redenen, binnen een termijn van 14 kalenderdagen te rekenen vanaf de dag na de inontvangstname van de artikelen door de klant (“Herroepingstermijn”). 5.5.2. Om dit recht uit te oefenen dient de klant via een ondubbelzinnige verklaring (via het contactformulier op de Website e-mail of per post) Dierenleven op de hoogte te brengen van zijn herroepingsbeslissing binnen de Herroepingstermijn. 5.5.3. De Herroepingstermijn laat de klant toe om de gekochte artikel(en) te beoordelen zoals in een winkel. De klant kan het gekochte artikel bekijken en inspecteren, doch dient met de nodige zorg om te gaan met deze artikelen en hun verpakking en deze zorgvuldig te bewaren. De klant zal de artikelen slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij de artikelen wenst te behouden. 5.5.4. Onverwijld en in elk geval binnen 14 dagen na de dag waarop hij zijn herroepingsbeslissing aan Dierenleven heeft meegedeeld, zendt de klant de artikelen terug op een van de volgende manieren : De klant zendt de artikelen op zijn kosten terug aan Dierenleven T.A.V Mathias Bollaert te 9220 Hamme, Loystraat 30 , via bpost of Postnl. Het afgiftebewijs geldt als bewijs. 5.5.5. Het artikel dient in de oorspronkelijke staat en verpakking te worden terugbezorgd. De klant is aansprakelijk voor de waardevermindering van de artikelen die het gevolg is van het gebruik van de artikelen dat verder gaat dan nodig om de aard, de kenmerken en de werking van de artikelen vast te stellen. 5.5.6. Nadat de klant de overeenkomst geldig heeft herroepen, stort Dierenleven alle betalingen die de klant in het kader van de bestelling had gedaan, onverwijld terug nadat het pakket terug is aangekomen bij Dierenleven en alleszins niet later dan 14 dagen nadat Dierenleven op de hoogte is gesteld van de geldige herroepingsbeslissing en nadat het pakket bij Dierenleven is aangekomen. In ieder geval zullen aan de klant voor deze terugbetaling geen kosten worden aangerekend. De retourkosten blijven steeds voor rekening van de klant. Dierenleven mag de terugbetaling evenwel inhouden totdat zij de artikelen effectief heeft teruggekregen of de klant aantoont dat de producten tijdig zijn teruggezonden, afhankelijk van welke gebeurtenis eerst plaatsvindt. 5.5.7. Het herroepingsrecht van de klant is voor een aantal gevallen wettelijk uitgesloten (art. Art. VI.53 van het Belgisch Wetboek Economisch Recht of welkdanig gelijkaardig artikel in de Luxemburgse wetgeving), waarvan de volgende gevallen te dezen vermeldenswaard zijn: de levering van goederen die snel bederven of met een beperkte houdbaarheid; de levering van verzegelde goederen die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken; de levering van goederen die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten; Zijn derhalve ook uitgesloten: voedingsproducten waarvan de verpakking werd geopend of producten waarvan de houdbaarheidsdatum verstreken is. Producten zoals penningen die persoonlijk gegraveerd worden.


6. Reservatie

6.1. Plaatsen van een reservatie


6.1.1. Een artikel is pas besteld wanneer het bestellingsproces is voltooid, d.i. op het ogenblik waarop de klant, na doorsturen van zijn bestelling op de site en na ontvangst van een automatisch gegenereerde email met opgave van de bestelde artikelen, gewenste tijdsvenster van afhaling, gewenste afhaallocatie (een Dierenleven winkelpunt), telefonisch of per email wordt gecontacteerd door het winkelpunt in kwestie met bevestiging van de reservatie.


6.1.2. Een bestelling plaatsen kan tot 12 uur daags vóór de dag van afhaling, in functie van de beschikbare capaciteit. Bestellingen geplaatst en bevestigd op zaterdag en zondag worden klaargezet op maandag.


6.1.3. Dierenleven en de winkelpunten doen al het mogelijke om de door de klanten bestelde artikelen tijdig te verzamelen in functie van de beschikbare stock in het gekozen winkelpunt.


6.1.4. De artikelen van de bestelling blijven beschikbaar in het gekozen winkelpunt tot ten laatste 48 uur na het verstrijken van het tijdsvenster dat werd opgegeven op het ogenblik van voltooiing van het bestellingsproces.


6.1.5. Ondanks de inspanningen van Dierenleven en de winkelpunten, is het niet uitgesloten dat een of meer bestelde artikelen onbeschikbaar zijn. Dit zal aan de klant worden meegedeeld door het winkelpunt in kwestie -per email op per telefoon- op het ogenblik van de voltooiing van de bestelling. In de mate van het mogelijk wordt aan de klant een alternatief aangeboden, dat hij op dat moment nog kan weigeren.


6.2. Prijzen


6.2.1. De prijzen weergegeven op E-Store voor de ter reservatie aangeboden artikelen, zijn inclusief btw en louter indicatief. De eigenlijke verkoopprijs van elk artikel wordt vastgeklikt op het ogenblik van de aankoop en afhaling ervan in de afhaallocatie, en kan afwijken van de prijs afgebeeld op de site, evenwel zonder deze te overtreffen.


6.2.2. Het door de klant te betalen bedrag omvat de verkoopprijs van de verkochte artikelen, en kan worden vermeerderd met een servicekost. Deze servicekost wordt steeds meegedeeld aan de klant alvorens het reservatieproces is voltooid.


6.3. Afhalen en betalen


6.3.1. De koopovereenkomst komt pas tot stand tussen het winkelpunt en de klant op het ogenblik dat de klant de bestelde artikelen afhaalt en de prijs ervan betaalt aan de kassa of de mobiele betaalterminal van het winkelpunt in kwestie of deze online is betaald. Deze betalingen (in cash of via bancontact) zullen op 5 cent worden afgerond: eindigt je bedrag met 1,2,6,7 cents, dan wordt het naar beneden afgerond, eindigt je bedrag met 3,4,8,9 cents, dan wordt het naar boven afgerond. 


6.3.2. Er is geen sprake van verkoop op afstand en de klant heeft geen herroepingsrecht, aangezien de klant de bestelde artikelen pas aankoopt van het betreffende winkelpunt nadat hij/zij ze kon bekijken in de afhaallocatie. De klant verklaart zich akkoord met de gegevens vermeld op het kasticket wanneer hij/zij de artikelen betaalt en afhaalt.


6.3.3. Dierenleven of het winkelpunt kunnen niet verantwoordelijk worden gesteld voor de gevolgen van bederf of kwaliteitsvermindering of –afwijkingen van de koopwaar in geval van laattijdige afhaling. Bestellingen die niet tijdig worden afgehaald, zonder tijdige kennisgeving, kunnen worden aangerekend en het voorwerp uitmaken van een aparte facturatie.



7. Weigering van bestellingen

7.1.1. Dierenleven en het gekozen winkelpunt houden zich het recht voor om, naargelang het geval, bestellingen te weigeren of te herleiden in de volgende, niet-limitatief opgesomde, gevallen:


 


overmacht, ook indien van tijdelijke en/of partiële aard.

bij vermoeden bestaat van misbruik of kwade trouw door de klant

bij vermoeden van verkeerde of niet-waarheidsgetrouwe registratie door de klant

bij vermoeden dat de bestelling geplaatst werd voor professionele doeleinden of commercieel gebruik.

bij vermoeden dat de klant de intentie heeft om de artikelen zelf door te verkopen. Dit vermoeden kan worden afgeleid uit de vaststelling van een abnormale of hoge hoeveelheid bestelde artikelen.

 


7.1.2. Dierenleven en het winkelpunt houden zich het recht voor om


 


de klant te contacteren de waarachtigheid en regelmatigheid van de bestelling na te gaan.

de bestelde hoeveelheden te beperken in functie van de voorraad (van Dierenleven of het winkelpunt, naargelang het geval), de verwerkingscapaciteit en de behoeftes van andere klanten. Dit geldt des te meer in het kader van een sanitaire crisis.

om een bestelling niet of slechts gedeeltelijk uit te voeren als er een geschil is tussen de klant en Dierenleven en/of een verbonden vennootschap.

 


7.1.3. Indien Dierenleven beslist om de bestelling geheel of gedeeltelijk te weigeren of te herleiden om redenen zoals hierboven aangegeven, bekomt de klant binnen de 7 werkdagen na het plaatsen van de bestelling hierover een mededeling. Dierenleven betaalt de klant terug uiterlijk binnen de 7 werkdagen na de mededeling.


7.1.4. In geval van herhaaldelijk niet-afhalen van bestellingen door de klant, kunnen Dierenleven en het winkelpunt de bestelling weigeren of beperken en behoudt Dierenleven zich eveneens het recht voor om het E-Store-profiel van de klant te blokkeren en/of andere maatregelen te nemen teneinde haar belangen te vrijwaren.


 


8. Garantie

8.1. Overeenkomstig artikelen 1649bis tot 1649octies van het Burgerlijk Wetboek geniet de klant van de wettelijke garantie voor conformiteitsgebreken op ieder aangekocht artikel, gedurende een periode van 2 jaar vanaf de levering. Gebreken die zich manifesteren na deze termijn, worden beheerst door de artikelen 1641 e.v. van het Burgerlijk wetboek.


8.2. Om een beroep te kunnen doen op de wettelijke garantie, moet de klant uiterlijk binnen een termijn van twee maanden nadat hij het conformiteitsgebrek heeft opgemerkt of had moeten opmerken, deze meedelen aan zijn verkoper (naargelang het geval : Dierenleven of het betreffende winkelpunt) en het artikel aan de verkoper overhandigen.


8.3. Conformiteitsgebreken die zichtbaar waren op het ogenblik van de leveringen maar geen aanleiding hebben gegeven tot enig voorbehoud door de klant, zijn gedekt en komen niet in aanmerking voor de wettelijke garantie.


8.4. Enkel conformiteitsgebreken die het artikel ongeschikt maken voor het gebruik waarvoor het bestemd is of het gebruik ervan aanzienlijk zou verminderen, komen in aanmerking.


8.5. De artikelen voor huisdieren behoren zorgvuldig te worden uitgekozen, in functie van het dier in kwestie, diens eigenheden en voorkeuren. Bij twijfel dient de klant het advies te vragen van Dierenleven, en desgevallend professioneel advies bij een dierenarts of andere specialist. De klant dient erop toe te zien dat zijn huisdier de artikelen op de juiste wijze bejegent, in het bijzonder speelgoed, en dient zonodig tijdig in te grijpen ingeval van verkeerd gebruik.


8.6. De niet-conformiteit behoort aanwezig te zijn op het moment van de levering, en indien het verborgen gebrek het artikel ongeschikt maakt voor het gebruik.


Indien het defect of gebrek zich manifesteert binnen de 6 maanden na de levering wordt dit geacht reeds te hebben bestaan bij de levering, tenzij de verkoper het tegendeel kan bewijzen. Na 6 maanden zal de klant zelf moeten bewijzen dat het gebrek reeds bij de levering aanwezig was.


8.7. Indien de klant geldig beroep doet op de wettelijke garantie, heeft hij de keuze tussen kosteloze herstelling of vervanging, ten minste voor zover dit mogelijk en redelijk is. Enkel in geval de herstelling of de vervanging buitensporig of onmogelijk is of niet binnen een redelijke termijn kan worden uitgevoerd, heeft de klant recht op een passende prijsverlaging of, bij ernstige niet-conformiteit, op de ontbinding van de verkoopovereenkomst en terugbetaling van de hele prijs, mits teruggave van het artikel.


8.8. De wettelijke garantie is niet van toepassing, en de verkoper draagt geen enkele aansprakelijkheid, indien het conformiteitsgebrek :


 


te wijten is aan een normale slijtage van het artikel;

het gevolg is van externe oorzaken;

veroorzaakt is door een slecht of verkeerd gebruik van het artikel (zoals abnormale slijtage ten gevolge van een niet-aangepast gebruik).

te wijten is aan het niet-naleven van de onderhoudsvoorschriften of de instructies opgesteld door de fabrikant

te wijten is aan wijzigingen of aanpassingen aangebracht door de klant.

 


 


9. Overmacht

9.1. In hetgeen volgt dient onder “Dierenleven” te worden begrepen zowel Dierenleven als het betreffende winkelpunt, naargelang het geval.


9.2. Overmacht is elke omstandigheid buiten de wil en controle van Dierenleven die de nakoming van hun verplichtingen geheel of gedeeltelijk verhindert, zelfs indien deze voorzienbaar was op het ogenblik van het sluiten van de overeenkomst. Hieronder wordt onder meer begrepen: overstromingen, sanitaire crisissen, lock-out, stakingen, brand, bedrijfsstoringen, energiestoringen, storingen in een (telecommunicatie-)netwerk of verbinding of gebruikte communicatiesystemen en/of het op enig moment niet beschikbaar zijn van de Website, niet of niet-tijdige levering van toeleveranciers of andere ingeschakelde derden, zoals storingen of volledige of gedeeltelijke stakingen in het bijzonder bij de postdiensten en transport- en/of communicatiemiddelen.


9.3. In geval van overmacht is Dierenleven niet gehouden haar verplichtingen na te komen, en kunnen zij alvast hun verplichtingen opschorten voor de duur van de overmacht. Indien deze overmacht langer dan voorzien aanhoudt of indien het eindpunt niet redelijk voorzienbaar is, kan Dierenleven zich definitief bevrijd beschouwen van al hun verplichtingen, zodanig dat ook de klant bevrijd van zijn wederkerige verplichtingen.


9.4. Dierenleven zal de klant zo snel mogelijk op de hoogte brengen van een situatie van overmacht en wat de mogelijke gevolgen zijn; (ii) zal met de klant overleg plegen over voorlopige maatregelen die genomen kunnen worden en zal proberen, met de nodige zorgvuldigheid, om de oorzaak van de storing of vertraging te elimineren of verwijderen; en (iii) zal zo snel als redelijkerwijs mogelijk, na dat de oorzaak van de storing of vertraging is verholpen, haar verplichtingen nakomen.


 


10. Aansprakelijkheid

10.1. In hetgeen volgt dient onder “Dierenleven” te worden begrepen zowel Dierenleven als het betreffende winkelpunt, naargelang het geval.


10.2. Dierenleven is niet aansprakelijk voor enige schade die zij zou veroorzaken door hun fout of nalatigheid tenzij in geval van opzet of grove schuld, ook die van haar werknemers of aangestelden.


10.3. De aansprakelijkheid van Dierenleven is uitgesloten voor enige onrechtstreekse of gevolgschade of voor enige aansprakelijkheid die niet voorzienbaar was op het ogenblik van het sluiten van de overeenkomst met de klant. De aansprakelijkheid van Dierenleven is altijd beperkt tot de rechtstreekse, persoonlijk geleden schade en is beperkt tot de aankoopprijs van het artikel in kwestie.


10.4. Dierenleven kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor enige gevolgschade wegens laattijdige levering of niet-levering. De aansprakelijkheid van Dierenleven blijft steeds beperkt tot de waarde van de artikelen waarvan wordt aangetoond dat ze niet of pas laattijdig door de klant werden ontvangen.


10.5. Dierenleven kan niet aansprakelijk worden gesteld in geval van het niet uitvoeren van een overeenkomst omwille van een onderbreking van de voorraad of onbeschikbaarheid van het Artikel.


10.6. De klant is bekend met de beperkingen en de risico’s van het gebruik van internet of enig ander medium waarmee de Websites nu en in de toekomst ter beschikking worden gesteld. Dierenleven levert grote inspanningen opdat de ter beschikking gestelde informatie op de Website volledig, juist, nauwkeurig en bijgewerkt zou zijn. Ondanks deze inspanningen kunnen onjuistheden zich voordoen in de ter beschikking gestelde informatie. Dierenleven kan in geen geval tegenover wie dan ook, op directe of indirecte, bijzondere of andere wijze, aansprakelijk worden gesteld voor schade te wijten aan het gebruik van haar Website of van een andere, inzonderheid als gevolg van links of hyperlinks, met inbegrip, zonder beperking, van alle verliezen, werkonderbrekingen, beschadiging van programma’s of andere gegevens op het computersysteem, van apparatuur, programmatuur of andere van de klant.


 


11. Geldigheid en wijziging van de Algemene Voorwaarden

11.1. Geen enkele bestelling of reservatie kan worden geplaatst dan na kennisname en aanvaarding door de klant van onderhavige Algemene Voorwaarden.


11.2. Dierenleven behouden zich te allen tijde het recht voor om wijzigingen aan te brengen in voorliggende Algemene Voorwaarden. De bestellingen geplaatst vóór de inwerkingtreding van de gewijzigde voorwaarden blijven evenwel onderworpen aan de voorwaarden van toepassing die geldig waren op het ogenblik van deze bestelling. Het is de verantwoordelijkheid van de klant om de geldende voorwaarden te raadplegen alvorens de bestelling te plaatsen.


11.3. Indien een bepaling uit deze Algemene Voorwaarden nietig, ongeldig, niet afdwingbaar of onwettig wordt bevonden, blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht. De leemte die ontstaat in deze Algemene Voorwaarden als gevolg van de nietige, ongeldige, niet afdwingbare of onwettige bepaling zal conform de geldende wetgeving worden opgevangen door de toepassing van een geldige bepaling die de oorspronkelijke economische opzet van de Algemene Voorwaarden het dichtst benadert.


11.4. De klant aanvaardt dat communicaties met Dierenleven en de klantendienst en opgeslagen elektronische bestanden kunnen dienen als bewijs en dat telefonische gesprekken met Dierenleven en de klantendienst kunnen worden opgenomen om als bewijs te dienen van ieder ter zake dienend feit.


11.5. Het feit dat Dierenleven zouden nalaten om de strikte toepassing van één of meerdere van de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden te eisen, kan niet worden beschouwd als een stilzwijgende afstand van de rechten waarover zij beschikt en verhindert niet om later de strikte naleving ervan te eisen.


11.6. Andere algemene voorwaarden : deze Algemene Voorwaarden doen geen afbreuk aan andere algemene voorwaarden inzake het Dierenleven netwerk, waarmee zij moeten worden samengelezen voor wat betreft hun respectieve voorwerp :


De Privacy Policy van Dierenleven


De Cookie Policy van Dierenleven


De algemene voorwaarden Dierenleven


De algemene voorwaarden Consumenten en Onderneming


De algemene voorwaarden betreffende het gebruik van de websites van Dierenleven of ieder ander lid van het Dierenleven netwerk


 


12. Vragen of klachten

12.1. Voor vragen of klachten kan de klant zich eerst richten tot de Klantendienst.


De klantendienst is bereikbaar op 0493/61.19.93 van maandag tot en met woensdag van 10 tot 18 uur, donderdag van 14 tot 18 uur, vrijdag van 10 tot 18 uur, zaterdag van 9:30 tot 18 uur. Per e-mail via dierenleven.9220@gmail.com, of per post op het adres van Dierenleven te 9220 Hamme, Loystraat 30.


12.2. Wanneer de klant niet tevreden is over de dienstverlening door de Klantendienst – voor bestellingen en reservaties met levering of afhaling in België-, kan hij/zij contact opnemen met de Ombudsman voor de Handel. Deze onafhankelijke, onpartijdige instantie, erkend door de FOD Economie biedt een kosteloze verzoeningsservice aan (www.ombudsmanvoordehandel.be ; info@ombudsmanvoordehandel.be ; Ombudsman voor de Handel, Edmond Van Nieuwenhuyselaan 8, 1160 Brussel).


De klantendienst streeft ernaar om iedere klacht zo snel mogelijk te behandelen.


 


13. Jurisdictie en toepasselijk recht

13.1. Voor bestellingen geplaatst voor levering in België of in de afhaallocatie in België : de bevoegde rechtbanken van België zijn bevoegd en het Belgische recht is van toepassing.